Dit zeggen je collega’s
Leerkracht Jaqueline Krans
In de bovenbouw geef ik vooral instructies aan groep 8. Wat ik heel mooi vind aan onze manier van werken op de Ravelijn, is dat we dit echt samen doen als team. We maken gebruik van elkaars kwaliteiten en draaien samen de bovenbouw.
Ik werk inmiddels al negen jaar op deze school en merk dat zowel de school als het schoolbestuur steeds bezig zijn met vooruitgang en verbetering. Dat doen we met elkaar, vanuit een fijne en open houding. Voor nieuwe medewerkers is het ook goed om te weten dat Ommeriek veel verschillende scholen heeft met allemaal een eigen manier van werken. Daardoor is er eigenlijk altijd wel een plek die bij jou past.
Rijk onderwijs
volgens Jaqueline:
“Er word zowel op de school als door het bestuur altijd gekeken naar groei en verbetering.”
Rijk onderwijs
volgens Remco:
“Alle energie die je er in stopt krijg je dubbel en dwars weer terug van de kinderen. Dat maakt het leuk om elke dag weer volle bak te geven.”
Startende leerkracht Remco Piersma
Remco geeft les aan groep 8 op CBS De Citer in Appingedam. Als startende leerkracht bij Ommeriek vind hij het vooral fijn dat je als leerkracht echt gezien wordt en ook ondersteuning krijgt. Je werkt samen in het team aan verschillende doelen, voor de kinderen, maar ook voor jezelf. Daardoor heb je het gevoel dat je echt samen ergens voor gaat. De bijeenkomsten voor startende leerkrachten zijn erg helpend, hier heb je veel aan voor je eigen ontwikkeling.
Directeur Arjan van der Kooi
Ik ben directeur van de Togtemaarschool. Binnen Ommeriek krijg ik volop de ruimte om mezelf te ontwikkelen. Ik kan scholing volgen, deelnemen aan werkgroepen en ben bijvoorbeeld voorzitter van de projectgroep ICT. Dat draagt voor mij echt bij aan mijn werkplezier.
Wat ik het mooiste vind aan mijn werk, is om kinderen te zien genieten terwijl ze aan het leren zijn. We proberen kinderen hun talenten te laten ontdekken en ik geniet van hun glimlach en drive wanneer ze ergens enthousiast van worden.
Wij zijn een school die altijd in ontwikkeling is, met een hecht team dat elke dag een beetje beter wil worden. We bieden rijk en gevarieerd onderwijs, met een stevige basis.
Nieuwe collega’s komen bij Ommeriek in een warm bad terecht. Startende leerkrachten krijgen een maatje, zodat je goed wordt begeleid en een fijne start kunt maken binnen de organisatie.
Rijk onderwijs
volgens Arjan:
“Die glimlach en drive die je ziet verschijnen wanneer kinderen ergens enthousiast over worden, dat vind ik het mooiste moment in het onderwijs.”
Rijk onderwijs
volgens Nanda:
“Dat een leerling niet alleen onderwijs krijgt, maar ook kan ontdekken wie hij zelf is.”
Startende Directeur Nanda van der Wal
Vanuit mijn ervaring als leerkracht wilde ik mijn kwaliteiten graag breder inzetten. In mijn rol als directeur kan ik vanuit de helikopterview kijken en collega’s in hun kracht zetten. Wat ik vind aan rijk onderwijs is dat we leerlingen niet alleen onderwijzen, maar ze ook helpen ontdekken wie ze zijn. Als leerling op onze school is het een voorrecht dat je echt kind mag zijn. De school is kleinschalig, waardoor je gezien wordt en er aandacht is voor wie je bent.
Ik werk hier met veel plezier, omdat ik de kans krijg om mezelf te ontwikkelen. En dat geldt eigenlijk voor alle lagen binnen Ommeriek. Ik heb de schoolleidersopleiding gedaan en een jaar later werd ik directeur. Je krijgt hier steun, vertrouwen en de ruimte om te groeien.
Voor nieuwe collega’s is er rust en betrokkenheid. We zijn echt een team, kennen de leerlingen goed en zorgen er samen voor dat iedere leerling de beste versie van zichzelf kan worden.
Onderwijsassistent Sissy Pijper
Sissy Pijper is een bezige bij binnen Ommeriek. Als onderwijsassistent werkt ze een dag in de week op de Farmsumerborg. Daarnaast werkt ze drie dagen in de week als ambulant begeleider voor het Regionaal Expertise Team (RET). Ze ondersteunt vanuit het RET leerkrachten op verschillende Ommeriekscholen door leerlingen met verschillende hulpvragen te begeleiden. Tot slot werkt ze ook nog een dag in de week als schoolmaatschappelijk werker voor de Farmsumerborg.
“Ik vind het heel leuk om met kinderen te werken. Ik ben inmiddels al 23 jaar onderwijsassistent en ik heb nooit overwogen om iets anders te gaan doen. Het is vooral fijn dat ik echt met de kinderen aan het werk ben en ze verder kan helpen. Dat geeft veel voldoening. Ik heb me wel altijd verder willen ontwikkelen in het vak. Daarom vond ik de stap naar het RET ook zo mooi. Hier krijg ik de kans om verschillende problematieken van dichtbij te onderzoeken om vervolgens de juiste ondersteuning te kunnen bieden.”
Sissy merkt dat onderwijsassistenten bij Ommeriek goed in beeld zijn. “Daar heb ik me in het verleden ook wel hard voor gemaakt. Ommeriek heeft inmiddels beleid voor onderwijsassistenten ontwikkeld. Er is bijvoorbeeld intervisie opgestart, waardoor we als onderwijsassistenten van elkaar kunnen leren. Dat is heel prettig, want anders tref je elkaar niet. Wij zijn hier echt onderdeel van de organisatie.”
Rijk onderwijs
volgens Sissy:
“Dat we zo goed mogelijk onderwijs kunnen bieden aan individuele leerlingen. En als dat niet lukt op de eigen school, een andere passende plek binnen Ommeriek kunnen vinden.”
Rijk onderwijs
volgens Melina:
“Dat we kunnen variëren in lesstof en materialen, zodat we kunnen inspelen op verschillende (leer)behoeftes van kinderen en alle kinderen iets te bieden hebben”
Startende leerkracht Melina Visser
Schooljaar 2023-2024 is Melina Visser begonnen als leerkracht op bs De Klaver. Een dag in de week geeft ze (vooral) les aan groep 5/6. De overige dagen werkt ze via de flexpool op andere scholen. Ze heeft het erg naar haar zin bij Ommeriek.
“Ik kende de organisatie al, omdat ik mijn stages bij scholen van Ommeriek heb gedaan. Toen heb ik Ommeriek al als een warm bad ervaren. Tijdens mijn lio-stage kwam een HRD-adviseur langs om kennis te maken en samen te kijken naar vervolgstappen na de studie. Dat was heel prettig. Je weet dat je stagetijd er bijna op zit, maar je weet eigenlijk ook nog niet hoe het daarna verder moet. Hij hielp me om dat helder te krijgen. Ik wilde in ieder geval wel graag een vaste dag of een paar dagen op één school aan de slag, maar de flexpool leek me ook een goede optie. Het biedt een prima mogelijkheid om rustig te kunnen kijken wat je echt leuk vindt. Het fijne aan de flexpool is bovendien dat je een moederschool krijgt toegewezen. Hier kan je aan het werk als er geen invalklus is. In de flexpool zit je dus nooit een dag thuis.”
Melina’s moederschool is bs De Klaver. “Dat was een logische keus, omdat ik inmiddels al voor een dag in de week daar aan de slag kon.” Als startende leerkracht vindt Melina dat ze volop ondersteuning en begeleiding krijgt bij Ommeriek. “Ik krijg fijne ondersteuning op De Klaver, maar ook de HRD-adviseurs zijn er voor mij. Ze hebben bijvoorbeeld al een lesbezoek gedaan en een persoonlijk gesprek gevoerd. Fijn, want er komt best veel op je af als startende leerkracht. Daarnaast zijn er allerlei scholingsbijeenkomsten die me verder helpen. Dit alles geeft me het gevoel dat je er ook als startende leerkracht echt toe doet bij Ommeriek.”
